EeHo

Lukupäiväkirja

Matti Yrjänä Joensuu

Harjunpää ja kapteeni Karhu (1981)

osborne

• Valitsin tämän kirjan, koska se on sopivan pituinen, teksti on helppolukuista ja kirjan juoni vaikuttaa kiinnostavalta.
  • Odotan kirjalta jännittävää juonta ja taidokasta miljöönkuvausta.
osborne

• Matti Yrjänä Joensuu (s.31.10.1948 k.4.12.2011) oli hyvin arvostettu rikoskirjailija. Joensuu valmistui poliisiksi vuonna 1973 ja toimi rikostutkijana Helsingin poliisilaitoksen väkivaltatoimistossa sekä päivystävänä ylikonstaapelina, kunnes jäi eläkkeelle vuonna 2006
  • Matti Yrjänä Joensuun tunnetuin kirjasarja on poliisi Harjunpäästä kertova kirjasarja. Hänelle on myönnetty valtion kirjallisuuspalkinto sekä Vuoden johtolanka -palkinto.

Tietoa kirjasta

• Kirja alkaa siitä, kun ylikonstaapeli Timo Harjunpää on tutkimassa junaradalla Helsingin lähistöllä tapahtunutta junan alle jäämistä. Vanha nainen on jäänyt tuntemattomasta syystä junan alle, ja hänen pahasti loukkaantunut koiransa löytyy radan lähistöltä. Harjunpaa joutuu lopettamaan koiran ampumalla tätä pistoolilla päähän.
  • Alkutilanne ei kuitenkaan liity koko kirjan pääjuoneen olennaisesti. Kirjan käännekohta on Laura Häkkisen kuolema. Vanha mies, Eino Karhu tappaa Lauran vahingossa hädissään. Eino ja Nalle heittävät Lauran ruumiin mereen, ja kun ruumis löytyy, Harjunpää alkaa selvittää murhaa poliisikollegoidensa kanssa.
  • Loppukirjan ajan kirja kertoo Lauran murhan selvittämisestä. Helsingin rikospoliisit pääsevät vähitellen murhaajan jäljille, ja lopulta pidättävät hänet.
  • Pääjuonen rinnalla kulkee sivujuoni, joka kertoo Harjunpään yksityiselämästä, hänen perheestään ja hänen muuttamisestaan toiselle paikkakunnalle.
  • Asiat kerrotaan kirjassa aika selvässä tapahtumisjärjestyksessä.

Henkilökuvaus

• Kirjan päähenkilö on ylikonstaapeli Timo Harjunpää. Hän on hyvä ja kokenut poliisi, sekä rakastava isä kahdelle tytölleen.
  • Sivuhenkilöitä ovat mm. Kapteeni Eino karhu, joka on vanha ja pelokas mies joka on sotkenut ja sotkee itsensä kirjan aikana moneen soppaan, Nalle, joka on baarin roteva portsari ja joka pitää Eino Karhua tukevasti valtansa alla sekä Laura, parikymppinen invalidirahaa odotteleva nainen, joka tosin kuolee jo kirjan alkuvaiheessa.
  • Henkilöt liittyvät vahvasti kirjan eri tapahtumiin. Eri henkilöitä kuvataan aina vuorotellen kirjan eri osissa.
  • Henkilöiden välillä on erilaisia suhteita. Harjunpään ja muiden Helsingin poliisien välit ovat hyvinkin vaihtelevia, osan kanssa Harjunpää tulee hyvin toimeen mutta osan kanssa taas ei. Nalle on kovaluonteinen hahmo, joka hallitsee monia ihmisiä mutta hänellä ei ole kuitenkaan läheisiä suhteita yhteenkään henkilöön.
  • Henkilöt eivät muutu tapahtumien aikana juurikaan. Tosin Harjunpää viisastuu kirjassa poliisina huomattavasti.

Walmis
osborne   (18.11.2013 11:15)