JuPa

William Colding - Kärpästen herra

Valitsin William Coldingin teoksen Kärpästen herra. Minua on aina kiinnostanut postapokalyptisessä maailmassa selviytyminen ja tämä kirja vaikutti mielenkiintoiselta. Odotin kirjalta hyvää dialogiaa ja hahmoihin syventymistä.

William Colding syntyi isoäitinsä kotona Newquayissa Cornwallissa  Britanniassa 19.syyskuuta 1911 ja menehtyi 19. kesäkuuta 1993 Perranarworthallissa Britanniassa. Kirjailijanura Coldingilla alkoi syyskuussa 1953. Hänet mielletään fiktiiviseksi kirjailijaksi mutta myös klassista kirjallisuutta,  mytologiaa ja kristillistä symboliikkaa löytyy.

Colding sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 1938. Lautakunnan perustelu oli: 'Romaaneista, jotka teräväkatseisella realistisella kerronnalla ja tarinan monipuolisuudella ja yleismaailmallisuudella valaisevat nykymaailman ihmisen elämää.'

Tietoa kirjasta

Kirja sijoittuu toisen maailmansodan ajalle. Joukko englantilaisia koulupoikia pelastuu alasammutusta lentokoneesta autiolle Tyynen meren saarelle. Nuorten robinsonien vapaus on aluksi outoa, jännittävää leikkiä, mutta pian sivistyksen pinta murenee. Esiin työntyvät pahuus ja julmuus. Brittiläisten hillityiksi kasvatetut pojat muuttuvat äkkiä ja arkisesti pedoiksi, joiden maailmaa hallitsevat väkivalta ja pelko.

Päähenkilöinä toimii urhea mutta ylimielinen Ralph ja riehakas Jack, jotka ovat ns. johtohahmoja. Sivuhenkilöinä toimivat kaikki muut pelastuneet pojat mm. possu. Colding keskittyy suuresti tunteitten ja miljöön kuvaukseen. Kirja lähtee liikkelle, kun Ralph kutsuu kaikki pelastuneet koolle ja laatii säännöt. Kirjan edetessä tunteet muuttuvat ja kirja muuttuu karmivaksi selviytymiskamppailuksi.

Teoksen arviointia

Kirjan juonta oli helppo seurata ja se piti otteessaan. Kieli oli myös hyvin siistiä. Vaikka riitoja tulikin, ei kirosanoja juurikaan lennellyt. Colding on saanut tunnelma ja hahmojen väliset erimielisyydet todella hyvin esille, kuten odotin. Teos muistuttaa hyvin suuresti TV-sarja Lost:ia. Uskon, että tästä kirjasta on saatu hyvin paljon ideoita kyseiseen sarjaan. Teoksen kantava teema on ihmisen itsekkyys ja sivistyneen pinnan alla piilevä eläimellisyys. Suosittelen kirjaa kaikille.

Valmis!
Juba Juba   (01.12.2013 19:21)