This is a free Purot.net wiki
  • View:

RiKa

Lukupäiväkirja: Minna Canth - Anna Liisa (1895)

Johdanto

Valitsin Minna Canthin näytelmän Anna Liisa. Valintaani vaikutti kirjan tyylikausi, realismi. Kirjailija vaikutti myös osaltaan valintaani. Olin kuullut hänestä aiemmin mutten ollut lukenut mitään hänen teoksistaan, joten päätin korjata asian nyt. Odotan teokselta tarkkaa miljöön kuvausta mutta en kovin vaihderikasta juonta, koska kyseessä on 1800-luvun lopun näytelmä.

Tietoa kirjailijasta

Minna Canth, alkujaan Ulrika Wilhelmina o.s. Johnson, syntyi Tampereella 12.5.1844. Hän Kävi Kuopiossa kahta valmistavaa koulua ja ruotsinkielistä tyttökoulua. Lisäksi hän opiskeli Jyväskylässä, kansakouluopettajanseminaarissa, jonka hän keskeytti mentyään naimisiin koulun luonnontieteen opettajan kanssa.

Canth kirjoitti lehtiin (Keski-Suomi ja Päijänne) häntä askarruttavista aiheista: naiskasvatuksesta, raittiudesta ja kansanvalistuksesta. Ajatusmaailmaltaan hän oli vapaamielinen nuorsuomalainen. Jyväskylässä asuessaan häneltä ilmestyi esikoisteos: "Novelleja ja kertomuksia", vuonna 1987. Canthin esikoisromaani, Murtovarkaus, ilmestyi hänen miehensä kuoleman jälkeen marraskuussa 1879.

Minna Canth kirjoitti elämänsä aikana näytelmiä, romaaneja ja novelleja. Häntä pidetään ensimmäisenä merkittävänä suomenkielisenä näytelmäkirjailijana Aleksis Kiven jälkeen. Lisäksi Canth on ensimmäinen suomenkielinen sanomalehtinainen ja tunnetuimpia 1880-1890-luvun suomalaisia realisteja.

Tietoa teoksesta

Näytelmän päähenkilö on nuori, kohta 20-vuotias, Anna Liisa. Menneisyyden rikoksen salaaminen on nuorelle naiselle raskas taakka. Sivuhenkilöinä toimivat Anna Liisan sulhanen Johannes Kivimaa, Anna Liisan vanhemmat Kortesuo ja Riikka, pikkusisko Pirkko, Kortesuon entinen renki Mikko sekä hänen äitinsä Husso. Lisäksi näytelmässä esiintyy kirkonkylän herroja, emäntiä ja isäntiä sekä muita kyläläisiä.

Teoksessa ei ole varsinaista kertojaa. Näytelmässä on repliikkejä sekä lavastus- ja toimintaohjeita näyttelijöille, eli teoksessa kuvaillaan ympäristöä ja sitä, missä kohtaukset tapahtuvat ja mitä kukin henkilö tekee. Teos etenee tapahtumajärjestyksessä.

Näytelmän esipuheessa kerrotaan taustaa näytelmästä, mikä onkin tyypillinen näytelmäkirjallisuuden piirre. Teos kertoo Anna Liisan koskettavan tarinan: kokemuksen omasta ruumiista, raskaudesta, hylätyksi tulemisesta ja oman vastasyntyneen lapsen murhasta. Itse näytelmä alkaa Anna Liisan kutoessa häämekkoa tuleviin häihinsä. Hänen sulhasensa vannoo Anna Liisalle rakkautta tietämättä tämän menneisyyden rikoksesta. Häiden suunnittelu keskeytyy, kun Husso saapuu paikalle. Hän yrittää suostutella Anna Liisan naimaan poikansa Mikon. Anna Liisa yrittää vältellä Hussoa, mutta tämä on vaikeaa, sillä Husso ja Mikko tietävät hänen salaisuutensa. Mikko on Anna Liisan kuolleen aviottoman lapsen isä.

Myöhemmin myös Mikko tulee Anna Liisan puheille. Äitinsä tavoin hän yrittää saada Anna Liisan jättämään Johanneksen ja menemään kanssaan naimisiin. Anna Liisa ei tähän suostu, jolloin salaisuus paljastetaan. Aluksi Anna Liisa masentuu, mutta lopulta hän tuntee paljastuksen pikemminkin helpotuksena.

Teoksen arviointia

Näytelmän kirjoitusajankohta näkyy melkein kaikessa; kirjoitustyylissä ja sanavalinnoissa, ympäristössä ja juonessa. Teos on tyypillinen realismin ajan näytelmä. Näytelmässä kuvaillaan tarkasti miljöötä ja teoksen juoni on todentuntuinen. Henkilöiden puheet ovat repliikkeinä, joiden yhteydessä kerrotaan, millä tavalla henkilö asiansa sanoo ja mitä hän tekee. Esimerkiksi: "Riikka (hiljaa ja surullisesti): Kyllähän Johannes hyvä on - kaikin puolin."

Teoksen tunnelma on melko ahdistava ja melankolinen. Canth käsittelee aihetta, joka teoksen kirjoittamisen aikaan oli tabu - asia josta ei puhuttu. Avioliiton ulkopuolinen suhde ja sen seurauksena raskaaksi tuleminen oli tuohon aikaan häpeällistä. Kuitenkin Anna Liisa löytää murheellisuuden ja katumuksen jälkeen vapautuksen menneisyytensä virheestä. Teos herättää lukijassa tuomitsemisen tunteita mutta kuitenkin myös myötätuntoa kirjan päähenkilöä kohtaan.

Lähteet:

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.

Valmis!
riina   (25.11.2013 16:43)

Kirjoita lukupäiväkirjaasi omaan kansioosi. Voit käyttää apunasi seuraavia kysymyksiä. Älä kuitenkaan vastaa kysymyksiin mekaanisesti vaan kirjoita annettujen otsikoiden alle kokonaisia tekstejä.
Johdanto
Miksi valitsit juuri tämän kirjan? Vaikuttiko valintaasi kansi, kirjailija, lajityyppi vai kenties tyylikausi? Mitä odotat lukukokemukseltasi? Odotatko esimerkiksi jännittävää juonta, uutta tietoa, kiinnostavia henkilökuvia vai kenties taidokasta miljöön kuvausta?
Tietoa kirjailijasta
Etsi tietoa kirjailijasta. Missä ja milloin hän on syntynyt? Missä hän on opiskellut? Kuinka hänestä tuli kirjailija? Millaisia teoksia hän on kirjoittanut? Millaista arvostusta hän nauttii?
Tietoa teoksesta
Kuvaile teoksen henkilöitä ja kerrontaa. Kuka on päähenkilö? Ketkä ovat sivuhenkilöitä? Millaista kertojaa teoksessa käytetään? Millaisia muita kerronnallisia keinoja teoksessa on käytetty ja mitä niiden avulla saavutetaan?
Kuvaile teoksen juonta. Voit kiinnittää huomiota alkutilanteeseen, käännekohtiin, huippukohtiin, tapahtumien välisiin syy-seuraussuhteisiin, sivujuoniin sekä siihen, kerrotaanko asiat tapahtumajärjestyksessä.
Teoksen arviointia
Miten kirjoitusajankohta näkyy teoksessa? Miten teos vertautuu muuhun saman lajin kirjallisuuteen? Muistuttaako teos jotakin toista teosta? Kerro yhtäläisyyksistä ja eroista. Millainen tunnetila teoksessa vallitsee? Millaisia tunteita teos herättää? Mikä voisi olla teoksen teema? Onko tarinassa jokin opetus? Kenelle suosittelisit teosta?
riina   (07.11.2013 09:41)