This is a free Purot.net wiki
  • View:

HaVi

Johdanto

Valitsin Bram Stokerin kauhuromaanin Dracula, sillä halusin lukea kauhukirjallisuutta vaihtelun vuoksi. Kauhukertomusten jännittävät juonikäänteet tempaavat mukaansa. Dracula on kirja ja hahmo, josta puhutaan melko paljon, kun puhutaan kauhukirjallisuudesta. Olen jo monta vuotta aikonut lukea kyseisen kirjan, ja nyt sen lukemiseen löytyi hyvä syy. Halusin saada selville, miksi siitä on muodostunut klassikko, niin kutsuttu vamppyyrikirjallisuuden raamattu.

Kirjalta odotan jännittäviä kohtauksia, sekä mielenkiintoista ja selkeää juonikerrontaa. Toivon myös, että lukiessa tulisi edes vähän oikeita kauhuntuntemuksia.

Tietoja kirjailijasta

Kirjailija Abraham "Bram" Stoker syntyi Irlannissa 8. marraskuuta 1847 ja kuoli Lontoossa 20. huhtikuuta 1912. Eläessään hän oli parhaiten tunnettu näyttelijä Henry Irvingin henkilökohtaisena assistenttina ja Lyceum-teatterin talousvastaavana.

Stokerin perheen seitsemästä lapsesta Bram oli kolmanneksi vanhin. Hän kärsi tuntemattomasta sairaudesta, joka rajoitti hänen liikkumistaan, joten hänen täytyi viettää ensimmäiset vuotensa sängyssä. Hän koki täydellisen parantumisen aloittaessaan koulun seitsemän vuoden iässä.

Opiskelija-aikoina hän kiinnostui teatterista ja hänestä tuli kriitikko. Arvostelujen lisäksi hän kirjoitti novelleja lehteen. Vuonna 1878 hänestä tuli Lyceum-teatterin talousvastaava.

Tietoa kirjasta

Dracula koostuu useiden henkilöiden päiväkirjamerkinnöistä, lehtileikkeistä sekä muista dokumenteista, joten mitään tyypillistä kertojaa ei ole. Kirjan henkilöitä ovat kreivi Dracula, Jonathan Harker, Mina Murray, Lucy Westera, Van Helsing, lordi Arthur Godalming, Quincey Morris ja tohtori John Seward.

Kirja alkaa Transylvaniasta, jonne englantilainen asianajaja Jonathan Harker matkustaa tapaamaan kreivi Draculaa. Hän auttaa kreiviä ostamaan asunnon Lontoosta, jonne kreivi haluaa muuttaa uhrien toivossa. Tapaaminen pitkittyy ja pitkittyy, kunnes Jonathan alkaa epäillä olevansa vanki. Hän ymmärtää, mikä kreivi todellisuudessa on ja yrittää paeta. Kreivi asuu kuitenkin keskellä susia vilisevää metsää ja linnassa ovet on teljetty.

Kirja on paikoin jaaritteleva ja pitkäveteinen, ja henkilöistä menee välillä sekaisin. Alussa kirja on erittäin mielenkiintoinen ja jännittävä Jonathanin ollessa Draculan linnassa. Sen jälkeen teksti ja kerronta on melko tylsää, kun kaikki muutkin kirjan henkilöt tuodaan tarinaan mukaan. Mitään mielenkiintoista ei juurikaan tapahdu ja kaikkia tapahtumia ei heti osaa yhdistää toisiinsa. Suurin osa asioista selkenee ja tapahtumatkin muuttuvat mielenkiintoisimmiksi alkuesittelyiden jälkeen, kun vain jaksaa lukea.

Kaiken kaikkiaan kirja oli mielenkiintoinen ja mukaansa tempaava. Kerrontakaan ei ollut liian vanhahtavaa, mutta jotkut sanonnat olivat vieraita. Mitään suuria kauhun kokemuksia en kirjasta saanut, mikä on ymmärrettävää ottaen huomioon kirjoitusajankohdan. Jännittäviä hetkiä kuitenkin oli.

Suosittelen kirjaa kaikille, jotka pitävät vampyyrikirjallisuudesta ja jaksavat keskittyä pitkiinkin kappaleisiin.

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.

Valmis!
hannele   (01.12.2013 19:58)