This is a free Purot.net wiki
  • View:

JaMa

Lukupäiväkirja

Vares Kolmastoista yö

Kirjan on kirjoittanut Reijo Mäki ja julkaisu vuosi on 2001.

Valitsin tämän kirjan, koska olen pitänyt Vares elokuvista. Halusin perehtyä sen takia myös Vares kirjallisuuteen. Valitsin kirjan hyvin pitkälti nimen mukaan ja pituuden otin pisimmän Vares kirjan, joka koululla oli. Odotin kirjalta hyvin jänniä juonen käänteitä. Kirjassa oli myös hyvin tarkat ja kuvailevat henkilökuvat, joissa kerrottiin tarkasti henkilöiden ulkonäöstä ja piirteistä. Miljööstä oli tarkat kuvaukset myös.

Kirjailija Reijo Mäki on kauppatieteiden maisteriksi valmistunut Turun kauppakorkea koulusta. Vuonna 1958 syntynyt Reijo Mäki on Siikaisista lähtöisin oleva kirjailija. Hänen tunnetuimpia teoksia on Vares kirjat. Ensimmäinen kirja Mäeltä oli 1985 ilmestynyt Enkelipölyä.

Kirjan alkutilanne on Ruotsin laivalla, kun Jussi Vareksella on kyttäys keikka. Hänen pitää katsoa, ettei rikkaan miehen tuleva vaimo petä häntä. Hänen lähtiessä laivalta kaunis nainen tulee kysymään häneltä oletko John.

Kirjasta on vaikea, valita mitään tiettyä käännekohtaa. Kirjan käänekohdaksi voisi valita Jack Noron paljastuminen entiset KGB agentiksi.

Tapahtumien välisiä syitä on melko paljon, koska melkein kaikki liittyy toisiinsa kirjan tapahtumissa. Kaikki tapahtumat vaikuttavat toisiinsa, kuten myös henkilöt.

Sivujuonena kirjassa oli Vareksen tutkia pettääkö nuori vaimo ehdokas tulevaa aviomiestään. Kirjassa nuori rakastajatar paljastui lesboksi, joka aikoi rikastua miehen avulla mentyään naimisiin hänen kansssa.

KIrjan tapahtuma väliä on vaikea hahmottaa, mutta sen voisi arvioida olevan noin kahden kuukauden pituiden aikaväli.

Asiat tapahtuvat aika järjestyksessä, muistelma kohtia lukuun ottamatta.

Lopetuksena kirjasta sanon, että jännät juonen käänteet ja tapahtumat. Kirja oli hyvin jännä ja mielenkiintoinen. Mielipiteeni kirjasta on positiivinen.

Discuss & brainstorm

Only members of this wiki are allowed to contribute to discussions. If you would like to participate in the discussion, send a membership request.